Subsidie stimuleert eigenaars om hun katten te laten onvruchtbaar maken, chippen en registeren

Op 2 maart 2019, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn

Persmededeling Stad Antwerpen

Eigenaars van een kat moeten het dier verplicht laten onvruchtbaar maken, chippen en registeren. Antwerpenaars die deze ingrepen laten uitvoeren, kunnen vanaf nu het hele jaar door een subsidie aanvragen. Die bedraagt 42 euro voor een kattin en 22 euro voor een kater.

Wie een kat heeft, moet die laten steriliseren of castreren voor ze vijf maanden oud is. Het dier moet ook een chip krijgen en geregistreerd worden in de databank CatID. Ook wie een kat weggeeft of verkoopt, is wettelijk verplicht om deze ingrepen te laten uitvoeren.

Vroeger konden Antwerpenaars gedurende 1 maand een subsidie aanvragen om hun kat te laten chippen en registreren, en het hele jaar door om ze onvruchtbaar te laten maken. Vanaf nu kunnen ze beide gecombineerd gedurende het hele jaar aanvragen.

Wie beide ingrepen laat uitvoeren door een erkende dierenarts krijgt een subsidie van 42 euro (kattin) of 22 euro (kater). Wie een van de ingrepen al in het verleden liet uitvoeren, kan nu nog een subsidie aanvragen voor de andere ingreep. De eigenaar moet dan wel bewijzen dat de eerste ingreep al werd uitgevoerd voor 1 januari 2019.

“We willen het eenvoudiger maken voor katteneigenaars”, zegt schepen voor dierenwelzijn Fons Duchateau. “Het onvruchtbaar maken van katten en hen laten chippen registreren biedt veel voordelen. Doordat gechipte katten sneller weer terechtkomen, gaan ze niet zwerven en zich voortplanten. Zo worden baasjes sneller met hun huisdier verenigd en moet de stad de kosten voor hun verzorging en huisvesting niet dragen.”

Verantwoordelijke schepen: Fons Duchateau, schepen voor dierenwelzijn