Stedelijk patrimonium krijgt groene gevels

Op 10 november 2020, over deze onderwerpen: Groen

Persmededeling Stad Antwerpen

De stad Antwerpen beschikt over een uitgebreid patrimonium van kantoorgebouwen, magazijnen en ateliers. Daar waar mogelijk krijgen die gebouwen een groene gevel. Zo zorgt de stad voor gezondere lucht en meer groen in het straatbeeld. De primeur is voor de stedelijke stelplaats in Berchem. Schepen Fons Duchateau en districtsburgemeester Evi Van der Planken plantten er de eerste klimplanten.

De aanleg van een groene gevel heeft heel wat positieve effecten. Het verhoogt de biodiversiteit en de planten verbeteren de luchtkwaliteit, leveren zuurstof en verminderen het fijn stof. Daarnaast zorgt gevelbeplanting voor verkoeling en mildert ze in de zomer het hitte-eilandeffect in de stad. Groengevels dempen bovendien het straatgeluid. Een bijkomend voordeel is dat het aanplanten van een groene wand weinig plaats inneemt, terwijl het bladvolume vergelijkbaar is met dat van een boom.

Daarom wil de stad Antwerpen haar eigen kantoorgebouwen en magazijnen van gevelbeplantingen voorzien. Momenteel loopt een screening van het stedelijk patrimonium om te onderzoeken waar de aanleg van groenwanden mogelijk is. Eind dit jaar wordt een lijst opgesteld met mogelijke locaties, aansluitend gaat de stad ermee aan de slag. Vandaag werd alvast in primeur op een eerste geschikte locatie beplanting aangebracht.

De stad kiest in de eerste plaats voor de aanleg van grondgebonden groene gevels. Dat betekent dat de klimplanten wortelen in de vaste grond en groeien op een klimrek dat voor de muur bevestigd is. Het is een budgetvriendelijke en eenvoudige manier om de gevels te vergroenen. De planten staan in de volle grond en vragen weinig onderhoud. Geveltuinen met planten in bakken of op een substraat zijn duurder, fragieler en vragen meer aandacht.

Schepen voor patrimonium en groen Fons Duchateau gaf samen met districtsburgemeester Evi Van der Planken het symbolische startschot van de vergroeningsoperatie. Zij plantten enkele klimplanten aan de gevel van de stelplaats van stadsreiniging in de Uitbreidingsstraat in Berchem. Schepen Duchateau: “Onze stad beschikt over een uitgebreid patrimonium van magazijnen en kantoorgebouwen. Dit is de eerste van vele gevels die een groenscherm krijgen. Na de screening hopen we minstens op dertig locaties aan de slag te kunnen. Zo wordt Antwerpen de volgende jaren een stukje groener. De stad geeft op deze manier ook het goede voorbeeld en toont bewoners hoe ze door het plaatsen van een klimrek gevels eenvoudig en betaalbaar kunnen vergroenen zonder ze te beschadigen. We hopen dat deze initiatieven een stimulans zijn voor de bewoners om de eigen gevels te vergroenen.”

Districtsburgemeester Evi Van der Planken vult aan: “Berchem laat er letterlijk gras over groeien als het op onze belofte aankomt om meer groen te realiseren. Kijk maar naar het Park Brialmont. En nu ook klimplanten. We brengen niet alleen meer groen in het straatbeeld. We hopen ook mensen te inspireren om eigen geveltuintjes te maken.”