Pop-up trouwzaal in Berchem

Op 17 juni 2023

Stad Antwerpen, district Berchem en AG Vespa bouwen een pop-up trouwzaal in het gebouw van het voormalige vredegerecht in Berchem.

“Het pand krijgt de volgende jaren namelijk een nieuwe bestemming als districtshuis,” aldus schepen voor decentralisatie Koen Kennis. “De zoektocht naar een nieuwe locatie is afgerond en nu kunnen we samen met het district de inrichtingsplannen opstarten."In afwachting van de volledige renovatie kan het gebouw dienst doen als pop-up trouwzaal, vermoedelijk vanaf februari 2024.

“Ik ben heel blij dat we na een jarenlange zoektocht eindelijk zo’n prachtige trouwlocatie krijgen,” vertelt districtsburgemeester Evi Van der Planken trots. “De huidige trouwzaal voldoet niet aan de verwachtingen van onze Berchemse trouwers. Door het historische ‘Hotel Meeûs’ en zijn prachtige tuin publiek open te stellen, maken we een vergeten parel uit de Berchemse geschiedenis opnieuw toegankelijk voor onze Berchemnaars.”

Een gebouw met rijke geschiedenis

Het voormalige vredegerecht aan de Grotesteenweg 13 in Berchem is een statig gebouw met een unieke uitstraling en rijke geschiedenis. In 1898 werd het gebouw op vraag van jeneverstoker Jules Meeûs opgetrokken naar een ontwerp van architecten Jean Baptiste en Emile Vereecken. De structuur bestond uit twee volgens spiegelbeeld gekoppelde hotels met een inkomportaal langs de zijgevel. De latere eigenaar liet binnenin bijkomend muurschilderingen door Jos Ratinckx aanbrengen met taferelen uit de geschiedenis van Berchem.

Het linkerpand werd in 1926 gesloopt voor de bouw van een handelspand en een appartementsgebouw met bioscoop. Het overblijvende hotel Meeûs werd in 1930 aangekocht door de gemeente Berchem, die er haar gemeentelijke administratie in onderbracht. Van 1950 tot 2016 was hier het vredegerecht van het achtste kanton van Antwerpen gevestigd. De afgelopen jaren was hier onder meer de horecazaak Zelda & Zorro gevestigd.

Nieuwe rol als districtshuis

In de toekomst zal het gebouw opnieuw de rol van districtshuis van Berchem opnemen. Het statige gebouw leent zich erg goed voor deze functie. Gezien de omvang van het renovatieproject, zal de ontwerpopdracht meer dan een jaar in beslag nemen.

Gedurende deze periode zal er een pop-up trouwzaal in het gebouw worden georganiseerd. Daarvoor zijn enkele aanpassingswerken nodig, voornamelijk om de toegankelijkheid en brandveiligheid te garanderen. Na de aanpassingswerken zal deze ruimte gebruikt worden voor de ceremoniële activiteiten van het district, zoals huwelijken, vieringen van de huwelijksjubilarissen en het onthaal van nieuwe inwoners. De zittingen van de districtsraad blijven plaatsvinden in het huidige districtshuis.