De Tram

Op 23 februari 2022

De laatste tijd is er nogal wat commotie rond de voorgestelde vervoersplannen. Meer specifiek gaat het hierbij om de tramlijnen en de overstapplaatsen die de bewoners van Boechout, Mortsel, Berchem een vlotte verbinding moeten garanderen met alle andere districten en vice versa.

Uiteraard is het voor De Lijn en de Vervoerregio geen evidente oefening om dit naar ieders wens en binnen beschikbare budgetten en andere krijtlijnen geregeld te krijgen.

Echter, het laatst voorgestelde plan vond N-VA Berchem onvoldoende.

Daarom werd door de N-VA fractie samen met de meerderheidspartijen in de districtsraad van 22 februari volgende motie ingediend en aanvaard:

De Districtsraad van Berchem begrijpt dat de Vervoerregio en De Lijn continue inspanningen moet leveren om een efficient, veilig en klantgericht vervoersnet op te bouwen. Hierbij staan vraaggerichtheid en verknoping centraal. Modern openbaar vervoer moet daarom afstappen van de oude bestaande maar inadequate dienstregelingen. Om tot een efficiënte regeling te komen moet er altijd naar het grotere plaatje worden gekeken.

Het nieuwe voorstel dat door De Lijn werd neergelegd bij de Vervoerregio Antwerpen voldoet ons inziens niet aan de vraaggerichtheid, de verwachte kwaliteit inzake stiptheid, noch aan de verknopingsprincipes.

Specifiek voor alle Berchemnaars, en tevens ook de minder mobiele, tramreizigers, pleit de districtsraad voor een vlotte, stipte, kwaliteitsvolle verbinding van Berchem met alle grote mobiliteitspunten, onder andere ook Antwerpen Centraal. Overstapplaatsen moeten veilig en comfortabel zijn. We pleiten daarbij voor korte overstaptijden en een optimalisatie van de aansluiting op andere vervoersmodi.

De Districtsraad vraagt om terug naar de studietafel te gaan en een alternatief uit te werken, waarin de focus ligt op een kwaliteitsvolle stipte en comfortabele verbinding met de grote mobiliteitspunten (bvb Linker Oever, Centraal Station, Grotesteenweg Berchem, Harmonie, Mortsel Gemeenteplein en Mortsel Station en Boechout P&R), waarop andere lijnen en modi inpikken en waarbij overstapplaatsen veilig en comfortabel zijn voor alle tramgebruikers.