Kansengroepen en gezonde voeding

Op 18 maart 2014

Een samenwerking tussen OCMW Antwerpen en Thomas More

Sinds 17 en nog tot en met 29 maart strijken 5 Europese landen neer in Antwerpen.54 studenten en 12 docenten Voedings- en dieetkunde en Sociaal werk volgen er een studieprogramma rond kansengroepen en gezonde voeding. Als grootste organisatie in Antwerpen die werkt met kansengroepen, staat het OCMW uiteraard ook op het programma voor werkveldbezoeken.

Studieprogramma rond gezonde voeding en sociale uitsluiting
Een Intensief Programma (IP) is een kort Erasmus-studieprogramma dat gespreid is over drie academiejaren. Het IP ‘Quality of Food Intake and Social Exclusion’ is aan zijn laatste academiejaar toe. De start werd twee jaar geleden gegeven in Spanje, dat de fakkel in 2013 doorgaf aan Oostenrijk. Dit jaar sluit de onderwijsinstelling Thomas More Kempen het project af. Via haar zusterafdeling in Antwerpen gaat nagenoeg het hele programma in de metropool door.

OCMW Antwerpen als casestudy
Thomas More krijgt vanuit het Antwerpse werkveld de medewerking van OCMW Antwerpen, CAW De Terp en CAW Metropool. Elke groep studenten werkt een opdracht uit voor een specifieke kansengroep: een mannenopvangcentrum voor daklozen, vluchtelingen en ex-gevangenen, adolescenten uit kansarme milieus, sociale centra met bedeling van voedselpakketten, een vrouwenopvangcentrum en een dienstencentrum voor ouderenzorg.

Bij OCMW Antwerpen werken twee afdelingen intensief mee aan het project: Huis Sofia en de sociale centra. Voor Huis Sofia, een studentenhuis voor jonge vrouwen, onderzoeken de studenten of er ter plaatse verse kruiden gekweekt kunnen worden en organiseren ze kookworkshops. Voor de sociale centra onderzoeken ze de EU-voedseloverschotten (blikvoeding, droge voeding, melk …) die via die centra verdeeld worden. De studenten bekijken vooral hoe OCMW-klanten met een beperkt budget toch een gezonde maaltijd kunnen bereiden met deze producten en hoe ze door verschillende culturen op een andere manier gebruikt worden.

Van Spanje tot Litouwen werken aan een beter welzijn
De studenten en docenten komen uit Spanje, Hongarije, Oostenrijk, Litouwen en België. Tijdens het studieprogramma leren ze het lokaal sociaal werk en de Vlaamse aanpak rond gezonde voeding kennen. Aan de hand van bijdragen van experten en bezoeken aan het werkveld werken ze methodes uit die kansengroepen kunnen aanzetten tot een gezondere levensstijl en voeding. Ze zoeken goede praktijken, formuleren voorstellen en werken eventueel een concrete activiteit uit rond voedingsvoorlichting met inbegrip van de sociale aspecten. Op het einde van het IP presenteren ze hun resultaten aan de andere deelnemers van het project en aan vertegenwoordigers uit het werkveld.

De studenten krijgen de mogelijkheid om van elkaar te leren en samen te werken in een multidisciplinaire context. Zo tonen ze de mogelijke synergie aan tussen sociaal werk en voedings- en dieetkunde, in het kader van werken met kansengroepen.

Verantwoordelijke schepen: Liesbeth Homans, OCMW-voorzitter