Hof Van Nauwelaerts: een park voor lange termijn

Op 15 november 2015

De stad Antwerpen en het district Berchem hechten veel belang aan een groen district. Voldoende en gezonde bomen, planten en ander groen spelen daarin een belangrijke rol. Ook het park van Hof Van Nauwelaerts moet weer gezond worden en dat lang blijven. Daarom vinden er deze winter een aantal ingrepen plaats.

Veel bomen in Hof Van Nauwelaerts staan te dicht bij elkaar. Daardoor ontnemen ze elkaar en ander groen zowel licht als voeding. Deze winter worden er zes bomen gerooid om meer ruimte te maken voor het andere groen en de acht nieuwe inheemse bomen die aangeplant zullen worden. Deze nieuwe bomen hebben een grote plantmaat van 30/35 zodat ze op korte termijn voor een mooi groenvolume kunnen zorgen. De ingreep zal ook de biodiversiteit op de grond verbeteren. Daarnaast worden dertien opschietende bomen met een minimale kruin en vier zieke bomen verwijderd.

Met deze ingrepen wordt het park van Hof Van Nauwelaerts een groen en duurzaam park met een grotere biodiversiteit en meer groenvolume dan nu. Want hoewel er meer bomen gerooid worden dan er worden aangeplant, wordt het park groener. Doordat er meer ruimte is, kunnen zowel bestaande als nieuwe bomen breder uitgroeien met een dichte en groene kruin.  Zo wordt het park voor lange termijn een groene plek in de buurt.

Tegen 2017 komt er een nieuw speelterrein met extra nieuwe bomen en daarna worden ook de parkwegen vernieuwd. Het eindbeeld voor het Hof Van Nauwelaerts is een aantrekkelijk buurtparkje met een speelterrein, goed onderhouden grasvelden en wandelpaden en een mengeling van bomen, bloeirijke heesters, bloembollen en siergrassen.

Rob Van de Velde, schepen voor groenontwikkeling, tel. 0490 58 72 97

Evi Van der Planken, districtsvoorzitter en districtsschepen voor jeugd, tel. 0477 66 24 98