Antwerpen zoekt samen met moslimgemeenschap naar alternatieven

Op 12 september 2014

Nu Vlaams minister van Dierenwelzijn Ben Weyts (N-VA) het vanaf 2015 in navolging van Europese regelgeving wil verbieden om tijdelijke slachtvloeren op te zetten voor onverdoofd slachten, zal ook de stad Antwerpen op zoek moeten naar alternatieven. Schepen voor Diversiteit en Sociale Zaken Fons Duchateau (N-VA) bevestigt dat er dit jaar voor het laatst een tijdelijke slachtvloer komt, de permanente in een erkend professioneel slachthuis blijft wel beschikbaar. Aangezien de capaciteit daarvan (2.000 dieren) normaal gezien onvoldoende is, zal de stad binnenkort gesprekken starten met de moslimgemeenschap om de verschillende opties te bekijken.

Het komende Offerfeest van 4 oktober valt nog niet onder de nieuwe regelgeving, maar meteen daarna wil Duchateau naar eigen zeggen al rond de tafel gaan zitten met de Antwerpse moslimgemeenschap om toekomstige edities te bespreken. "We denken daarbij vooral aan sensibilisering", aldus de schepen. "We moeten bijvoorbeeld in eerst instantie duidelijk maken dat een tijdelijke slachtvloer voor onverdoofd slachten voor religieuze doeleinden van Europa simpelweg niet mag. Daarnaast willen we hoofdzakelijk de alternatieven voor ritueel slachten promoten, zoals het schenken van geld aan een goed doel."

Het stadsbestuur was sowieso al langer van plan te stoppen met het uitbaten van een tijdelijke slachtvloer tijdens het Offerfeest en dat in de toekomst over te laten aan een private partner buiten Antwerpen. Dat plan moet nu echter de prullenbak in. De permanente slachtvloer zal volgens Duchateau wel nog gebruikt worden voor onverdoofd slachten, "zolang de hogere overheid dat toelaat". "Verder blijft het natuurlijk ook verboden om thuis dieren te slachten, ook dat gaan we tijdens het overleg benadrukken", zegt hij.

Verantwoordelijk schepen: Fons Duchateau