Participatie-ontbijt voor Berchemse Tuinstraten

Op 17 oktober 2016

Zaterdagvoormiddag 15 oktober zaten bewoners van enkele straten uit de wijk Oud-Berchem samen om hun groene droomstraat uit te tekenen. De stad Antwerpen en het district Berchem willen met het project van de Tuinstraten enkele dichtbevolkte woonstraten van Oud-Berchem vergroenen. De bewoners worden daarbij betrokken.

Vier Berchemse straten komen in aanmerking voor het project van de Tuinstraten: de Wasstraat, de Woeringenstraat, de De Brouwerstraat en het grootste deel van de Berthoutstraat. Tijdens het participatie-ontbijt konden bewoners zelf nog meer ideeën lanceren om hun buurt groener te maken en hun straten om te vormen tot echte Tuinstraten.

Bewoners van deze straten hebben op eigen initiatief het straatbeeld al verfraaid met tegeltuintjes, bebloemde boomvakken en hier en daar een bloembak. Om de straten een nog sterker groen karakter te geven, wil het stadsbestuur de straatjes heraanleggen en ze omvormen tot echte Tuinstraten, waarbij het percentage nieuw groen op het publiek domein kan oplopen tot 65 percent in sommige straten.

Bereikbaarheid verzekeren met karrenspoor-principe

Dankzij het verkeersluwe karakter van de straten en de beperkte parkeercapaciteit kan er maximaal ingezet worden op vergroening. Door het toepassen van het zogenaamde karrenspoor-principe kan de bereikbaarheid van de straat worden verzekerd met een minimum aan betegeling. Het karrenspoor bestaat uit twee stroken verharding van telkens een meter breed met tussenin een overrijdbare strook in grastegels, eveneens een meter breed. Aan beide zijden is er een strook van een halve meter in overrijdbare grastegels als opstelstrook voor de hulpdiensten. De overblijvende oppervlakte wordt ingevuld met semi-private voortuinstroken en gevelgroen.

De voortuinstrook kan in samenspraak met de bewoners worden ingevuld met een plantvak. Voorbeelden zijn een groente- of bloementuintje, maar ook fietsbeugels of een zitbank behoren tot de mogelijkheden. De kruispunten worden volledig betegeld, net als de inritten naar garages of deuren. De bestaande parkeercapaciteit blijft behouden.

Verantwoordelijken:  Rob Van de Velde, schepen voor stadsontwikkeling - Evi Van der Planken, districtsvoorzitter Berchem - Bruno De Saegher, districtsschepen voor publiek domein Berchem