Zorgbedrijf Antwerpen plant bouw van 72 serviceflats, dienstencentrum en kinderdagverblijf aan Groenenborgerlaan in Wilrijk

Op 19 december 2014

In de groene omgeving van het Middelheimpark plant Zorgbedrijf Antwerpen de bouw van 72 serviceflats, een dienstencentrum, een kinderdagverblijf voor ongeveer 70 kinderen en een ondergrondse parking en fietsenberging voor bewoners en bezoekers. Het project ligt op het kruispunt van de districten Antwerpen, Berchem en Wilrijk. Zorgbedrijf Antwerpen vraagt hiervoor eerstdaags een stedenbouwkundige vergunning aan. Zorgbedrijf Antwerpen geeft de buurt graag de kans om kennis te maken met de plannen. De werken starten in principe vanaf het voorjaar van 2015.

Het dienstencentrum, de serviceflats en het kinderdagverblijf liggen in de groene omgeving van het Middelheimpark en het Nachtegalenpark. Ook het ZNA-Middelheimziekenhuis is vlakbij. Zorgbedrijf Antwerpen bouwt het project met behoud van het bestaande groen. Het terrein en de doorgang naar het park blijven voor iedereen toegankelijk, ook na de werken.

Tentoonstelling en infovergadering

Op een tentoonstelling kunnen buurtbewoners de plannen bekijken, samen met de maquette van het bouwproject en enkele simulaties. Op een infovergadering licht Zorgbedrijf Antwerpen de plannen toe.

tentoonstelling: van woensdag 17 december 2014 tot en met 12 januari 2015 in woonzorgcentrum Sint Anna, Floraliënlaan 400, 2600 Berchem. De tentoonstelling is vrij toegankelijk van 9 tot 18 uur.

infovergadering: op zaterdag 20 december 2014 van 14 tot 16 uur in het auditorium van het Theologisch Pastoraal Centrum, Groenenborgerlaan 149, gebouw S. Inschrijven kan via e-mail op wijkoverleg.wilrijk [at] stad.antwerpen.be () of op tel. 03 338 53 58.

Gloednieuw dienstencentrum

In het dienstencentrum komen onder meer een ruime cafetaria, een kapsalon en een wellness-gedeelte. Zowel bewoners van de serviceflats als bewoners van de wijk kunnen er terecht voor een warme maaltijd, activiteiten en cursussen. In het gebouw komt ook een kinderdagverblijf.

Flats met alle comfort

De nieuwbouw serviceflats hebben één of twee slaapkamers en allemaal een terras. Alle flats hebben ruime raampartijen die voor veel lichtinval zorgen, een ingerichte keuken, een berging met ruimte voor wasmachine en droogkast, een badkamer met inloopdouche en een persoonlijk alarmsysteem. Het gebouw telt twaalf verdiepingen en krijgt een ondergrondse parking.

Klaar tegen voorjaar 2017

Zorgbedrijf Antwerpen vraagt eerstdaags een stedenbouwkundige vergunning aan voor de bouwwerken. De werken starten normaal in het voorjaar 2015. Het dienstencentrum en de nieuwe serviceflats zijn dan tegen voorjaar 2017 klaar.

Verantwoordelijke schepen: Fons Duchateau, voorzitter Zorgbedrijf Antwerpen