Vrijwillige terugkeer van Oost-Europese daklozen

Op 22 februari 2014

Vrijwillige terugkeer van Oost-Europese daklozen
Schepen en OCMW-voorzitter Liesbeth Homans haalde alle media met een opmerkelijk initiatief om dakloze Oost-Europeanen te helpen herintegreren in hun thuisland. Antwerpen start half februari met een sociaal project van de Poolse organisatie Barka. Het project is een absolute win-winformule voor Oost-Europese daklozen en de stad. Oost-Europeanen die hier in vaak erbarmelijke omstandigheden met zware verslavingen te kampen hebben, krijgen via Barka een perspectief om hun leven terug op de rails te krijgen in hun thuisland. In meer dan 70 % van de gevallen worden gezinnen na lange tijd herenigd. Andere daklozen komen terecht in een aangepaste opvang of krijgen de kans om hun verslaving te overwinnen. Maar ook Antwerpen vaart wel bij de acties van Barka. Uit de overlastcijfers van de politie blijkt dat Polen en andere Oost- Europeanen op de tweede plaats staan van overlastveroorzakers in Antwerpen.