Federaal beleid is dramatisch voor Antwerpen

Op 24 juli 2012

Antwerpen betaalt een hoge prijs voor het falend migratiebeleid van de federale overheid. Dat stelt N-VA-voorzitter Bart De Wever in zijn migratiebarometer.

N-VA verzamelde verschillende cijfers over migratie in een monitor.

Dat document zal de partij geregeld actualiseren en gebruiken om het beleid mee te beoordelen. De eindconclusie voor N-VA-voorzitter Bart De Wever is duidelijk: het falend federaal migratiebeleid heeft een grote impact op Antwerpen.

Zo kent België de hoogste instroom in vergelijking met andere Europese landen. De netto migratie per duizend inwoners ligt vier maal hoger dan het Europese gemiddelde.

Het aantal asielaanvragen is 4,5 keer het Europees gemiddelde. In vergelijking met Frankrijk en Duitsland ligt het aantal regularisaties in België 2,5 keer hoger.

Van een uitwijzingsbeleid is volgens parlementslid Theo Francken geen sprake. "In 2010 kregen 28.195 illegalen het bevel het land te verlaten", zegt Francken. "Slechts 4415 verlieten daadwerkelijk het land."

De Antwerpse politie treedt volgens N-VA-voorzitter Bart De Wever echt wel op tegen illegale criminelen.

"Aan politie ligt het niet"

"Van alle aanhoudingen van illegale criminelen in België was 49 procent in Antwerpen", zegt De Wever. "Het toont aan dat de politie echt wel optreedt. Dat is bewonderenswaardig als je kijkt naar wat er daarna gebeurt. Van alle repatriëringen is slechts 3 procent van Antwerpen.

In Antwerpen woont dus een bevolkingsgroep die hier niet hoort te zijn. Voor de stad is dit het meest dramatische cijfer. Illegalen krijgen keer op keer het bevel om het land te verlaten, maar leggen dit gewoon naast zich neer. Zij verkiezen om in de illegaliteit te leven, hopend op een regularisatie. Dat is dramatisch."

Het hoge aantal migranten heeft volgens N-VA een zware impact op Antwerpen. Zo steeg de werkloosheid onder allochtonen tussen 2006 en 2012 met 28 procent. De stijgende uitgaven bij het OCMW van Antwerpen zouden voor een groot deel te verklaren zijn door de instroom van niet-Europese vreemdelingen.

"Wij zijn geen antimigratie- of antivreemdelingenpartij", benadrukt De Wever. "Alleen pleiten we voor een betere aanpak van de migratie."